السبت، 27 أبريل 2013

اكيد لازم تتشال من عجائب الدنيا السبع

اكيد لازم تتشال من عجائب الدنيا السبع
ايوه هيا الاهرامات
فكرت انى اروح اشوف الاهرمات انا والعائلة ونتصور مع ابو الهول والاهرامات
ايوه اروح اشوف اماكن بلادى السياحية واتمتع ببلدى الجميلة
حضرت نفسى وحضرت الميه والاكل وكل شى تمام وعال العال
وقبل ما انزل دخلت على جوجل ارث وشوفت الطريق الى هشمى فيه ذهاب واعوده وكله تمام
نزلت وخدت العربية وتوكلت على الله
مشيت لغاية ما روحت اخرشارع الهرم واذ فوجئت ان الطريق مبئاش مكمل على طول ذى ما فى الخريطة وفىه داخله تانيه يمين
وناس بتخش عكس وحاجات غريبة بتحصل
لئيت كذا واحد واقفيين عماليين يقولو هرم هرم هرم
قولت اشوف ايه الكلام قوتله اه هرم
قالى تالى يا فندم كده عشان الطريق اتقفل واتغير واحنا تبع الهرم وهندلك على الطريق الصح
متقلقش يا بيه احنا واقفيين ندل الناس على طريقة الدخول
وفضل يتحايل عليا لمدة ربع ساعة مثلا
طبعا انا مصدقتوش وقولت ده اكيد حرامى مثلا او هيثبتنا
قولت سيبك منه وانا هسئل لوحدى
بس بعد ايه مهو دخلنى خلاص فى شارع الظلمات
المهم سئلت اخش ازاى واتارى كل الناس هناك على شاكلته كده عاوزيين يدبسوك فى اى مصلحة وخلاص مش مهم اذا كنت هتتبهدل ولا لا
دخلت شارع طويل فضلت ماشى لغاية ما لقيت بوابة ابو الهول
اول ما دخلت هجموا عليا برده ناس كتيير كله عاوز يركنى
سئلتهم انا شوفت عربيات بتدخل جوه الهرم الكلام ده ازاى انا عاوز اخش جوه
قالى لا يا فندم ده ممنوع ومينفعش ومبيخشش غير السياح
قولتله بس انا شايف عربيات ملاكى عادية ... دلنى بس انت اروح ازاى وانا هروح
قالى لا والله مفيش حد بيخش جوه اركن انت بس هنا وانا هدخلك جوه تتمتع
قولت سيبك منه برده
ركنت
ومش هو قال ايه رايح يقطعلى تذاكر وهنتحاسب يا بيه بعديين
طبعا مخلتوش يدفع وقطعت التذاكر ب 4 جنيه بس
ودخلت
وانا داخل المدام سئلت الظابط لو سمحت ازاى نخش بالعربية جوه
قالها يا مدام انتى دخلتى داخلة غلط المفروض تلفى من عند ميدان الرماية وتخشى من عند ميناهوس هيدخلوكى جوه بالعربية
قولنا طب نرجع
راح الواد الى كان بيشتغلنا ده خرج وبص للظابط كده بصه وقاله لا وليه وفين وازاى ولقيت الظابط خاف منه وقالى الافضل دلوقتى انك تخش من هنا عشان مش هتلحق تلف اصل الهرم هيقفل الساعه 4
سبحان الله لما الشرطة الموجوده عشان تحمينا انا واهلى وكل الناس بتخاف من شوية بلطجية وصيع يبئا لله الامر من قبل ومن بعد
الظابط خايف منهم يبئا ميستهلش البدله الى لبسها اصلا
المهم
دخلت جوه وهو مصمم يركبنى حنطور
وفضل يرخم وفضلت انا كمان ارخم لغاية ما مشى بعد ما اديته خمسه جنيه
فى الاول وفى الاخر كنت خايف على مراتى واولاادى الصغيريين
وجوه ايه بئا يا استاذ
عالم ومولد
ناس عاوزه تبعلك بردى بالعافيه
وناس عاوزه تبعلك اهرامات صغيرة بالعافيه
وناس عاوزه تركبك حنطور بالعافية
دخلنا من حته قدام ابو الهول والاهرامات فوق على مطلع كبير واحنا عاوزيين نطلع فوق
اتارى ايه
ان مفيش غير ده هو المطلع اما تطلع على رجلك او تركب الحنطور
قولت اكيد مش هبهدل مراتى والعيال
ولقيت بتاع الحنطور بيقولى 60 جنيه بس يا بيه
سيبته قالى طب ب 40
سبته قالى طب ب 20
قولت يلا مش مشكلة
ركبنا وطلع بينا فوق
وبعد شوية صغيريين قالى الفة خلصت انا طلعتكم
طب هننزل ازاى ؟؟؟
ربنا معاك
المهم
قولت مش مشكلة نقف بئا نتصور ونستمتع بالصور ووقت الغروب
ولسه بنقول يا هادى
ولقينا بتوع الجمال اتلموا حولينا .... تتصور يا بيه ... تتصور يا استاذ
يا عم ما انا بتصور وانت مالك
طب تتصور مع الجمل
لا ياعم يحرق ام الجمل
طب تركب الجمل
ولا هركبه
طب شكلك غاوى تصوير
يخرب بيت ام الغتاته
شويه ويجى بتاع الحصنة
نفس الكلام تانى
وشوية كده الاطفال عطشت قولت اطلع الميه
وفوجئت انى نسيت الميه فى العربية
طبعا مين سامعنا بتاع الجمل وبتاع الحصان
اصلى نسيت اقولكم انهم متحركوش من جنبنا
بيتفسحوا معانا
راح منادى بتاع الميه
بكام الميه قالى ب 7 جنيه
الازازة الصغيرة ام جنيه ونص
وكمان شكله مليها من الحنفية
ولسة بقوله ليه ديه بره بجنيه ونص
وبحط ايدى فى جيبى اطلع فلوس قولت اديله خمسه جنيه
برفع عينى تانى لئيته سابنى ومشى
ياعالم يا زباله
وهنا ققرننا اننا نرجع فورا نركب العربية ونمشى من المكان الزباله ده
وشيلت الاولاد ونزلنا المنزل على رجلينا
واتهدلنا اخر بهدلة
على الرغم من انك كنت ممكن تخش بالعربية عادى لغاية الهرم من الطريق التانى وتستمتع وتنزل المنزل بالعربية وتروح عادى
والحمد لله بعد البهدله وصلنا تحت وخرجنا من البوابة واحنا طبعا عماليين نشتم ونلعن المكان ده والسياحة والشرطة والناس
وقال ايه كمان الراجل الى مركنى فى الشارع عاوز فلوس
وبصراحة صعب عليا من الى عملته فيه ومن الزعيق والشتايم
وامنت ان الاهرامات لازم تتشال من عجائب الدنيا السبع وكمان تتشال من الوجود مش عشان هيا وحشة عشان فى ناس زبالة مخلينها وحشة
بس قبل ما اروح قولت لازم اشوف الطريق التانى ده
وروحت لفيت من ورا لغاية ما روحت عند المكان التانى
وقفنى ظابط قالى خلاص الميعاد خلص
وحكتله القصه وقالى تعالى من الصبح وامشى فى الطريق ده وبعد ما اعديك اوعى تقف بالعربية لحد لغاية ما تلاقى نفس جوه الهرم
شركة سيادتة الظابط الى برده خايف من الناس الى بتضحك وبتصطاد الناس وتبهدلهم

قبل ما اختم احب اقول ان الاهرمات وابو الهول فى حالة يرثى لها
ابو الهول فى رئيى محتاج الى ترميم وصيانة
مراكب الشمس شكلها من بره ضايع
الاهرامات والخيل والجمال محتاجة تنظيم
الناس الزباله ديه اما تمشى خالص او يعمللولها نقابة وشغل رسمى
يبئا ليهم ذى موحد
ويطلعوا ورا بعض بالدور فى حالة الحاجه انك تروح مكان او تركب حصان او كارته
يتم التعاقد معاهم من قبل شركات سياحية ويبئا الموضوع منظم

الحلول كتيرة سهله بس الى ينفذ
وحتى ذلك الحين انا مش هروح الاهرامات تانى ومش زعلان لو اتشالت من عجائب الدنيا المليووووووووووون

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اتمنى اشوف رئيك